Siit leiad peamised soovitused, kuidas valmistuda lennureisiks ja mida teha, kui Sind mõjutab lennu hilinemine, lennu tühistamine või muud lennutõrked. Õige teadmine aitab Sul oma õigusi paremini kaitsta ja vajadusel saada lennukompensatsiooni vastavalt Euroopa Liidu määrusele 261/2004.


Lennupiletite ostmine ja veolepingud

Osta lennupiletid alati otse lennufirma kodulehelt. Vahendajate (nt Kiwi, MyTrip jms) kaudu tehtud broneeringud võivad tegelikult olla mitu eraldi veolepingut. Sellisel juhul käsitletakse neid juriidiliselt eraldiseisvate lennureisidena, mis võib piirata Sinu õigust hüvitisele lennu hilinemise või tühistamise korral.

Vahendajad ei pruugi pakkuda kiiret ega asjakohast abi ning iga nende tegevus võib olla tasuline. Kui soovid teada, kas Sul on üks või mitu veolepingut, kontrolli, kas kõigil lendudel on sama broneeringukood või e-pileti number. Kui need on samad, on tegemist ühe lennureisiga.


Lennu algus ja sihtkoht

Soovitame alustada ja lõpetada oma lennureise Tallinna lennujaamast. Nii säilib võimalus esitada lennufirma vastu nõue Eesti kohtus, kui see peaks osutuma vajalikuks.


Usaldusväärsemad lennufirmad

Euroopa lennufirmadega lendamine annab rohkem kindlust ja lihtsustab hilisemaid hüvitisnõudeid. Hea mainega lennufirmad on näiteks Lufthansa, SAS, LOT/Nordica, Finnair, airBaltic, Turkish Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Wizz Air, KLM, Qatar Airways. Väldi võimalusel vähetuntud või kolmandate riikide odavlennufirmasid nagu Galistair, Onur Air, Smartwings ja SunExpress.


Reisipaketid ja kindlustus

Reisipaketi valimine


Kui valid reisipaketti, eelista seda, kus lennuvedajaks on Euroopa Liidu lennufirma. See suurendab tõenäosust, et lennu hilinemise või tühistamise korral tekib Sul õigus lennuhüvitisele.

Reisikindlustus

Vormista reisikindlustus juba varakult ja veendu, et see kataks ka lennutõrked, sealhulgas lennu tühistamise Sinu enda soovil. Kindlustuselt võid saada ka lennu tühistamise või hilinemise eest kindlustuslepingus ettenähtud hüvitise sõltumata lennuhüvitisest. 

Dokumentide säilitamine ja kulutuste tõendamine


Kui plaanid esitada lennufirmale hüvitisnõude, säilita kõik reisi ja lennutõrkega seotud dokumendid. Tee paberkujul dokumentidest kvaliteetsed fotod ning hoia need digitaalselt alles. Kõik lennuga seotud kulutused maksa oma isiklikult pangakaardilt – see lihtsustab kulude tõendamist ja hüvitise taotlemist.


Kuidas käituda lennujaamas lennuplaani muutuse korral


Kui saad teada lennuplaani muutusest juba lennujaamas, pöördu kohe lennu eest vastutava lennufirma teenindusleti poole ja küsi:
  • toidukupongi vastavalt ootamise kestusele (mida pikem viivitus, seda suurem peab olema väärtus),
  • võimalust teha kaks tasuta telefonikõnet või saata kaks e-kirja, kui ootad üle kahe tunni,
  • uut tasuta lennupiletit oma lõppsihtkohta, kui lend tühistati, jäid jätkulennust maha või Sind jäeti lennust maha vastu Sinu tahtmist,
  • vajadusel tasuta majutust koos transpordiga lennujaamast ja tagasi, kui pead ootama üle öö,
  • kirjalikku tõendit lennutõrke ja selle põhjuse kohta.

Jälgi infotabloosid, et mõista kas hilineb või tühistati vaid Sinu lend. Küsi lennupersonali käest, mis põhjustas hilinemise või tühistamise ning kuula tähelepanelikult kapteni selgitust. 

Tegelik lennutõrke põhjus on oluline, sest see võib mõjutada Sinu õigust saada lennuhüvitist.


Jätkulennud ja asenduslennud

Kui reisid ühe veolepinguga ja eelnev lend hilineb nii, et jääd jätkulennust maha, on Sul õigus saada tasuta asenduslendu oma sihtkohta. Ära osta uut piletit omal kulul, sest see tühistab Sinu õiguse lennukompensatsioonile. Kui lennufirma pakub asenduslendu, lenda just sellega – see säilitab Sinu õigused ja hüvitise võimaluse. Kui ei paku, siis nõua asenduslennu tagamist.


Mitme lennutõrkega reisid

Kui puutusid ühe lennureisi käigus kokku mitme lennutõrkega, võib Sul tekkida õigus mitmele lennuhüvitisele.


Ryanairi ja Wizz Airi eripärad

Ostes lennupileteid Ryanairilt või Wizz Airilt, pea meeles, et need lennufirmad ei paku juriidilises mõttes jätkulende. Seetõttu, kui ostad Ryanairilt või Wizz Airilt lennureisi punktist A punkti C, mis koosneb mitmest lennust, käsitletakse neid juriidiliselt kahe eraldiseisva lennureisina. Sellisel juhul vaadeldakse iga lendu eraldi.


Pagasiga seotud probleemid ja nõuded


Kui Sinu pagas kahjustub, hilineb või kaob, vormista kohe lennujaamas ametlik raport. Hüvitisenõue tuleb esitada:

  • 7 päeva jooksul kahjustatud pagasi korral,
  • 21 päeva jooksul kadunud või hilinenud pagasi korral.

Lisa raportile pardakaart, pagasilipik ning kõik asjakohased tšekid ja fotod. Enne pagasi äraandmist tee oma kohvrist foto, et vajadusel tõendada selle seisukorda. See lihtne samm aitab hiljem hüvitise taotlemisel palju kaasa.


Kokkuvõte ja soovitus


Planeeri oma lennureis teadlikult ja hoia alles kõik reisidokumendid. Kui lennu hilinemine või tühistamine siiski juhtub, pea meeles, et Sul võib õigus olla lennuhüvitisele vastavalt Euroopa Liidu määrusele 261/2004. 

Kontrolli tasuta oma lendu ja saa teada, kas Sinu juhtum kvalifitseerub hüvitisele.



Tallinna lennujaam – FlightClaims aitab lennureisijatel saada hüvitist Euroopa Liidu määruse 261/2004 alusel.